May 12, 2010

Masih Kita (Episod 8)

Perlahan sekali hentak tiap langkah kaki Yen pada karpet biru yang terhampar sepanjang ruang pejabat para pensyarah itu. Degupan jantungnya jelas tidak pada kadar kebiasaan. Tidak henti-henti dia berdoa memohon dibukakan hati Dr Suliza untuk memberinya peluang sambil matanya melilau mencari bilik pensyarah subjek Animation Programming kelasnya itu.

Langkahnya terhenti terus. Matanya lekas mengekor kelibat wanita 40-an berbaju kurung kuning yang dicari-carinya. Kontras benar susuk tubuh Dr Suliza di atas hamparan karpet biru itu. Yen hanya menurut dengan langkah kecil, beberapa kaki dari belakang. Dia tahu Dr Suliza belum sedar kehadirannya, tapi dia tidak tahu bagaimana untuk menegur, bimbang dilabel kurang ajar andai tiba-tiba memanggil dari belakang. Cukuplah situasi nasibnya yang sedang kritikal umpama telur di hujung tanduk itu fikirnya.

Sejenak hilang si baju kurung kuning itu masuk ke dalam bilik pejabat, Yen berhenti sebentar betul-betul di hadapan pintu yang tertera "Dr Suliza Rahman". Dari celahan bidai yang tergantung di dinding kaca pejabat dia mengintai. Segalanya perlu berjalan lancar, tidak boleh ada cacat cela. Dia mengintai sekali lagi, ingin memastikan Dr Suliza tidak akan merasa terganggu dengan kedatangannya. Sebaik saja dia pasti pensyarahnya itu sudah duduk dan tampak tenang, dia menarik nafas dan lantas tangannya mengetuk pintu. Habis tiga kali ketukan baru dihembus nafasnya.

"Masuk," kedengaran suara Dr Suliza mempelawanya masuk ke dalam setelah menyedari seseorang sedang berdiri di hadapan pintu bilik pejabatnya. Samar-samar saja dari celahan bidai. Pensyarah yang baru pulang daripada makan tengahari itu segera memusingkan kerusi menghadapkan tubuhnya ke arah pintu, menantikan siapa gerangan yang datang melawat.

"Assalamulaikum, puan," sapa Yen sambil menolak pintu. Ketat saja mukanya, menampakkan kerisauannya mengagak nasibnya apabila melangkah keluar seketika nanti.

"Waalai.." sambutan salam Dr Suliza diganggu deringan telefon putih di sudut mejanya. Kedua-dua mereka segera menjeling ke arah sudut itu.

"...kummussalam. Sorry," sambung pensyarah wanita itu dengan tangan kanannya memberi isyarat seperti meminta Yen berhenti, sebelum ganggang telefonnya itu diangkat. Yen segera menghentikan langkahnya. Kaku dia berdiri di ruangan antara meja dan pintu pejabat itu, ingin menghampiri meja pun dia takut-takut. Terasa rimas tiba-tiba tubuhnya. Keningnya dapat merasakan aliran titis pertama peluh di dahinya. Kenapalah tepat-tepat pula sekarang ada orang telefon, bentak hatinya. Benarlah kata orang, kita hanya merancang, bahkan seteliti manapun, Tuhan yang menentukan. Bila ia perlu ataupun telah ditakdirkan untuk berlaku, ia tetap dan pasti akan berlaku - kun fayakun.

0 comments: