Apr 26, 2010

Masih Kita (Episod 7)

Sejurus saja Ajwad mengaminkan doanya, dia terus berpaling untuk bersalam dengan para makmumnya. Yen masih berdoa, lalu dia mengalihkan salamnya buat Kerol sambil tersenyum. Yen menekup mukanya dengan kedua-dua belah tapak tangan setelah selesai berdoa. Diam kaku sebentar tubuhnya sebelum dia mengangkat kepala dan menatap wajah sahabat-sahabatnya yang hanya senyum.

"Jangan risaulah, grad sama-sama punya, kan dah janji."

"Entah, kau ingat Dr Suliza tu sanggup ke nak bar kau? Best student dia kot."

Yen hanya memuncungkan mulut dan mengembungkan pipinya. Dia tidak tahu apa untuk dituturkan. Sedikit sebanyak tenang hatinya setelah solat dan mendengar pujukan prihatin dua sahabatnya itu walaupun sukar untuk dia meyakinkan hatinya sendiri bahawa Dr Suliza mungkin akan berlembut dengannya.

"Oit! Tak nak salam ke?" gertak Ajwad dengan tangannya dihulurkan pada Yen. Yen masih bingung, terkejut dia dengan tindakan Ajwad itu. Dia menggaru-garu kepala dan kemudian baru disambut salam temannya yang berkopiah kelabu itu. Kerol yang menyaksikan drama spontan itu langsung ketawa. Ajwad turut sama berdekah-dekah. Kasihan memanglah kasihan, sudah nama pun teman karib, tapi kelakuan Yen memang pelik benar, bingungnya melampau-lampau.

Rasanya dia sendiri pun tak faham kenapa Kerol dan Ajwad ketawa, masakan tidak, kening kirinya terangkat sambil mulutnya terlopong sedikit. Dia tidak dapat berfikir dengan waras untuk menghubungkan titik-titik punca, tambah bingung dia dengan dua temannya itu.

0 comments: