Apr 21, 2010

Masih Kita (Episod 2)

Masih lauk-lauk yang sama. Naik jemu sudah tiga tahun menelan rasa serupa saban hari. Sabar sajalah fikir dua teman akrab itu. Mak cik kafe pun tersenyum saja melihat gelagat mereka. Muka kecewa, namun tangan ligat memilih lauk santapan.

Jarum jam menuding nombor 4. Makan tengaharilah kononnya. Sudah menjadi kebiasaan mereka kebelakangan ini makan lewat. Belum sempat panas punggung berlabuh di kerusi, makan pun baru sesuap dua, tiba-tiba bahu Yen ditepuk. Terperanjat, nasi di sudu bertebar jatuh kembali ke dalam pinggan. Lantas dia berpaling. Sebatang tangan dihulur tidak jauh di depan mukanya, lalu disambut. Berjabat sepasang tangan. Kerol pula hanya mengangkat tangan menegur lelaki tersebut. Tersengih lagi.

"Baru makan jugak ke?" tanya Wan, teman sekelas mereka. Bersamanya, seorang gadis yang hanya tersipu-sipu senyum. Tampak kurang selesa, seakan-akan cuba menyorok di balik susuk teman lelakinya itu. Gadis itu namanya Anis - kena dengan wajahnya yang manis. Dia bekas teman wanita Yen, kerana itulah cukup kekok untuk dia berdepan dengan jejaka yang pernah menjadi tempatnya menumpang kasih.

"A'ah, malas berebut dengan orang ramai time lunch. Hehe," jawab Yen kepada Wan. Sempat dia mengerling sebentar wajah Anis namun dia terus cuba tidak menghiraukan kehadiran gadis itu. Pendek saja perbualan mereka kerana Wan dan Anis hanya mengangguk, senyum dan berlalu pergi, diakhiri dengan tepukan di bahu Yen sekali lagi.

Riak wajah Yen jelas berubah. Sudu hanya mengorek nasi, tidakpun disua ke mulut. Kerol tidak senang benar melihat temannya itu muram, lantas dia sengaja meletakkan sudu dan garfunya, dan berpeluk tubuh. Yen tersentak dengan bunyi sudu dan garfu Kerol yang melaga pinggan. Dipandangnya wajah malas Kerol. Dia cuba menyengih.

"Depan makanan pun nak sedih-sedih. Nasi ni boleh buat kau kenyang, tahu tak? Awek, kau tak boleh makan pun, faham?" Kerol kembali mengutip sudu dan garfunya, sambil Yen masih terkebil-kebil tersengih dan menyuap nasi ke mulut.

"Sabarlah," pujuk Kerol pendek.

"Haa kau tahu tak baru-baru ni aku nampak Ima..." sambung Kerol, cuba mengalih fikiran Yen. Sebentar saja, gelak-tawa dua sahabat itu tiba-tiba saja bergema di kafe. Mata-mata lain yang terkejut semua tertumpu di meja mereka. Masih ketawa, langsung tidak dihiraukan umat manusia di sekeliling. Sepasang lelaki asyik bergosip. Siapa cakap lelaki tak mengumpat? Terlupa sebentar sakit di hati Yen.

0 comments: