Apr 25, 2010

Masih Kita (Episod 6)

Matanya sudah merah, tapi ditenung juga dalam-dalam skrin komputer ribanya itu. Yen cuba sedaya upaya menangkis rasa mengantuk yang tidak henti-henti mengetuk pintu warasnya. Bingung sebenarnya. Dia hilang punca untuk berbuat apa. Fail Microsoft Word assignment Grafik Animasi dibiarkan saja terbuka tanpa ada niat untuk diteliti sedikitpun. Dia benar-benar risau. Kepalanya masih terbayang kejadian di kelas pagi semalam.

Dr Suliza bukan senang dibawa berunding, lewat 10 minit, kehadiran tidak akan diambil kira, walaupun masih terpulang kepada pelajar untuk terus pulang mahupun kekal di dalam dewan kuliah sepanjang ajarannya. Dengan sifat tegasnya, pesanan "See me in my office tomorrow" beliau umpama tali gantung. Yen gelisah, menyesal dengan kebodohan lampaunya, yang masih tersisa hingga waktu ini. Telah ditetapkan, setiap pelajar wajib menghadiri semua kuliah, kecuali kelonggaran sebanyak 3 kali maksimum tanpa cuti sakit. Ketiga-tiga peluang itu telah dia sia-siakan dalam masa hanya seminggu awal bulan lalu dek kerana kecewa berpisah dengan buah hatinya, Anis. Kini dia berdepan dengan risiko dilarang menduduki peperiksaan semester untuk subjek Dr Suliza itu, yang andai kata benar-benar berlaku, akan menghalang dia daripada menamatkan kursus ijazahnya tahun ini bersama rakan-rakan yang lain. Wajah ibu dan arwah ayahnya mula mencelah masuk dalam kabus mindanya. Bertambah bingung dia.

"Eh Yen, kau tak tidur lagi ke dari semalam? Hmm tenang-tenangkanlah dulu fikiran kau. Nanti cakap elok-elok dengan dia, mungkin dia faham, dia pun manusia jugak. Dahlah tu, jom Subuh. Ajwad dah tunggu tu. Haa si Fareez ni memang tak nak balik dah ke?" soal Kerol yang tiba-tiba masuk melihatkan pintu tidak tertutup rapat, apatah lagi berkunci. Dia meletakkan tangan kirinya di atas bahu Yen, menepuk-nepuk ingin melihat rakannya itu kembali bersemangat. Responnya lembam. Yen hanya mengeluh dan bingkas bangun tanpa sepatah kata. Kerol hanya mampu menggeleng kepala. Sebaik saja Yen meninggalkan bilik menuju ke tandas, dia pun turut beredar sama, terhincut-hincut masih.

0 comments: